Wetgeving Privacy en Gegevensbescherming (GDPR). Cookies.
Deze rubriek bevat de wettelijk verplichte toelichting over het bewaren van informatie over personen en de bijhorende informatiestromen. Dit is onze plicht binnen de GDPR (General Data Protection Regulation, in het Nederlands Algemene verordening gegevensbescherming) van de Europese Unie.
Gegevensverwerking, algemeen
De medische uitslagen worden verwerkt in een computerprogramma (Care Connect) jaarlijks erkend door het ministerie van Volksgezondheid. Papieren dossiers, in gebruik tot 2002, zijn gearchiveerd. Wanneer nu nog uitslagen op papier worden aangeboden, worden deze ingescand en eveneens bewaard in Care Connect; het papier wordt vernietigd of terug mee gegeven aan de patiënt.
In principe mag geen uitslag over gewone mail verstuurd worden (tussen specialist en huisarts gaat dit via beveiligde, geëncrypteerde communicatie die versleuteld is en enkel door medische software en de juiste codes kan ontcijferd worden); wanneer u een uitslag op papier wenst komt u best even langs. Wij werken mee met e-health . Wij maken de noodzakelijke medische gegevens over aan ziekenhuizen, spoeddiensten en dokters van wacht via het e-health netwerk. Meer informatie op https://www.ehealth.fgov.be/sites/default/files/assets/patientconsent/index.html .
Kernbegrip is dat uw huisarts en ook de behandelende specialist een speciale relatie met u hebben: een therapeutische relatie. Daardoor zijn zij gemachtigd medische gegevens over u te delen en in te zien, in het belang van uw goede zorgen. Het is niet zo dat alle artsen en alle apothekers uw gegevens kunnen zien. Dit kan alleen bij artsen wanneer zij uw identiteitskaart van u mogen inlezen en u mondeling bevestigt dat zij uw behandelende arts zijn.
Zelf eigen gegevens inzien op uw computer. Relatie met een arts beëindigen
U kan uw dossier in e-health inzien, zodat u weet wie met u een therapeutische relatie heeft, en u kan dat zonodig aanpassen. U kan zo ook een deel van uw uitslagen inzien , wanneer de auteur ervan heeft aangevinkt dat u die mag inzien. Wij laten dit voor onze laboresultaten standaard op "inzage toestaan" plaatsen door het labo. Een aantal platformen geeft u toegang b.v. www.cozo.be. en https://mynexuz.be . U hebt hiervoor de telefoon-applicatie Itsme ofwel uw identiteitskaart nodig (en een computer met kaartlezer en de PIN van uw identiteitskaart). Anderen kunnen hier niet aan, tenzij u hen uw identiteitskaart en PIN ervan overhandigt.
Op dezelfde beveiligde website (Cozo) kan u aangeven dat een bepaalde arts uw behandelende arts niet meer is, en dat de inzage van uw gegevens dus moet stoppen. Op de website Cozo wordt elke nieuwe inzage vermeld, met de naam van wie de inzage deed (dit is de zgn.logging).
Welk deel van het huisartsdossier zien andere artsen en ikzelf op computers buiten de praktijk?
Aan huisartsen wordt gevraagd om een korte gezondheidsfiche (Sumehr genaamd) over u over te maken met de ernstige ziekten, allergie, inentingen, medicatielijst , eventuele wensen om zorgen te beperken, op Cozo. Dit verbetert uw eventuele opvang bij wachtdiensten en speodgevallen, omdat kerngegevens meteen beschikbaar zijn voor de arts daar. Dat is alles wat u en zij van ons dossier over u kan vinden via beveiligde internetverbindingen. Wij leggen de nadruk op wat van belang kan zijn voor toekomstige behandelingen en werken dit regelmatig bij. U mag zeker melden wanneer u zelf aanpassingen nodig vindt.
Vaccinnet
Op deze website van de Vlaamse overheid (over inentingen) kan u zelf ook inloggen. Wanneer wij u een inenting geven, moeten wij de aard en datum van de inenting doorgeven naar deze website. Omgekeerd bezorgt de website ons de vaccinatiegegevens van Kind en Gezin en de schoolartsen (CLB), op dit moment voor iedereen onder de 30 jaar.
Andere artsen kunnen deze gegevens zien wanneer zij uw rijksregisternummer invoeren en verklaren dat zij u behandelen.
Medisch geheim.
Artsen mogen geen medische gegevens meedelen aan familieleden, vrienden of andere bekenden van de patiënt. Wanneer de patiënt jonger is dan 14, niet toerekeningsvatbaar is, of uitdrukkelijk mensen uit zijn omgeving aanstelt om een deel van de behandeling op zich te nemen bij ernstige ziekten, geldt een uitzondering.
Wij passen de regel toe dat medische informatie niet over gewone mail mag uitgewisseld worden.
Medewerkers van artsen zoals verpleegkundigen, een secretariaat, chauffeur (bij arts van wacht en bij ambulances) weten dat ze eveneens dit medisch geheim niet mogen doorgeven aan derden. Bij onzekerheid over de veiligheid bij huisbezoeken, kan een arts wel aan de politie vragen het adres te onderzoeken voor de betreding. Al deze laatste categorieën mensen zijn "noodzakelijke vertrouwelingen bij medisch geheim". Dit gebeurt bijna alleen tijdens wachtdiensten, en is zeer uitzonderlijk.
Papieren dossier en verkrijgen van papieren documenten
Wij bewaren geen papieren dossiers meer. Sinds 2002 wordt alles elektronisch bijgehouden. Tijdelijke schriftelijke documenten en zaken uit oude papieren dossiers worden ook digitaal bewaard. De tijdelijke papieren documenten die men ons bezorgt, worden bewaard op het praktijkadres, waar de in-en uitgangen bewaakt worden door camerabewaking en de lokalen (buiten de hall) standaard afgesloten zijn. Na gebruik worden deze papieren dossiers professioneel vernietigd (na het inscannen, indien zij unieke blijvende informatie hebben).
Alles wat op uw verzoek op papier wordt afgeleverd, zonder dat u hiervoor speciaal op raadpleging , wordt in gesloten envelops overgemaakt. Als dit gebeurt door het voor u klaar te leggen, gebeurt dit in onze hall in open kastjes met alfabetische rangschikking. Het cameratoezicht beperkt de kansen op misbruik. Wanneer u wenst dat uw gegevens niet daar worden klaargelegd, kan u vragen om deze enkel in handen te krijgen van een verpleegkundige of een arts na afspraak (en dat zij intussen niet in envelop in de hall gelegd worden).
Electronisch verzenden van afwezigheids- en andere attesten
Wanneer dit voor uw mutualiteit of werkgever mogelijk is, zeker wanneer deze dit verkiest, kunnen wij uw attest van werkonbekwaamheid ook electronisch overmaken. Dan kijken we het eerst samen na in de raadpleging. Het wordt via het beveiligde e-health platform naar de juiste postbus verzonden. U moet dan zelf geen papieren kopij overmaken. U hebt wel recht op een uitprint, op dat momenten en ook later. Ook dergelijk attest wordt als dossiergegeven bewaard.
Het verzenden van een duplicaat van een eerder attest werkonbekwaamheid via gewone mail naar uw eigen e-adres (zonder naam van de ziekte, enkel de data) kan uitzonderlijk gebeuren bij overmacht, bijvoorbeeld wanneer u een papieren kopij verloren bent of een misverstand over de data is voorgevallen en u niet in staat bent op tijd een papieren kopij (duplicaat of correctie) op te halen in de praktijk. Omdat gewone e-mail servers niet kunnen beschouwd worden als gegarandeerd "lek-vrij" mogen hiermee geen medische gegevens uitgewisseld worden.
Recht op doen verbeteren of doen vergeten
Indien u denkt dat de gegevens die wij over u bewaren fouten bevatten, mag u die natuurlijk laten verbeteren.
U kan uw dossier bij ons laten archiveren, maar medische gegevens worden bij wet niet vernietigd.
GDPR Privacywetgeving: veilig bewaren van gegevens
Wij dragen er zorg voor dat uw gegevens veilig bewaard worden. Alles dat "in de computer" bewaard wordt is zeer goed beveiligd tegen gegevensverlies en tegen inzage door derden. De software-firma Prakijkcoach, gespecialiseerd in medische data, doet bij ons een regelmatig een onderhoud van het netwerk, incl. updaten van firewall en antivirus-software. Ook de laptops en de aanvullende onderzoeken, zoals labotesten, cardiograms en longtesten worden binnen deze beveiligde software en -onderhoud bewaard. Bij een eventuele ontvreemding van een PC, zijn de data zodanig geëncrypteerd, dat een derde deze niet zonder onze codes niet kan lezen. Onze gebouwen zijn bovendien beveiligd met camera's en inbraakalarm.
Camerabewaking
Omdat een dokterspraktijk een publieke functie heeft en daarom ook open deuren, kan hij in principe een doelwit zijn van inbraak, zeker bij een nabije autosnelweg. In sommige ziekte-toestanden of verslavingen kunnen bezoekers mogelijks de neiging hebben geweld te gebruiken. Dit is allemaal nog nooit voorgevallen. Wij achten het wel belangrijk u en ons te beschermen met opname van camerabeelden in de wachtzaal, in de inkomhal en de ingangen van het gebouw. De beelden kunnen live opgeroepen worden op onze PC's. Dit gebeurt met medeweten van de privacycommissie. De beelden worden slechts korte tijd bewaard (tot 2 weken) en worden enkel bij een veiligheids-of technische probleem nadien herbekeken, mogelijks ook door technici van het bedrijf Blicon-Varel, wanneer die op ons verzoek terplaatse komen of (enkel) op ons verzoek live iets moeten checken vanop hun zetel in Turnhout. Door de plaats van deze zetel, waar de meeste technici ook in de buurt wonen, is de kans dat zij iemand persoonlijk kennen heel erg klein. Maar zij weten ook dat ze gedeeld medisch geheim hebben en niet aan derden mogen meedelen wie op consultatie komt. Na de veiligheidsperiode (2 weken) worden deze beelden vernietigd. Doel van camera-bewaking is vooral een ontradend effect tegen geweldpleging en inbraak, wat tot heden goed lukt.
Welke informatie wisselen huisartsen en artsen-specialisten / ziekenhuizen uit
Alle informatie die wij over u doorgeven bij onderzoeken (door dokters-specialisten of door het labo) en bij voorschriften, gebeurt op diezelfde wijzen. Wanneer wij informatie over u opzoeken in andere dossiersystemen, en (vaak) kopiëren naar ons programma, bijvoorbeeld via een ziekenhuisdossier, vragen wij daarvoor eerst uw toestemming, meestal op het moment dat wij uw identiteitskaart inlezen in ons medisch programma.
Wat maken wij over aan uw mutualiteit of verzekering
Vaak maken wij aan uw mutualiteit over:
- aanvragen voor terugbetaling, vooral voor medicatie die toestemming tot terugbetaling vereist. Andere gegevens die van ons naar uw mutualiteit gaan, zoals periodes van ziekte, moet u zelf op papier aan hen overmaken.
- verzoeken tot betaling van onze prestaties (raadplegingen, huisbezoeken en speciale onderzoeken of behandelingen zoals cardiograms, longtesten, hechting van wonden, bevriezen van wratten). Bij de speciale onderzoeken en behandelingen krijgt uw mutualiteit dus een beetje medische informatie over u: bijvoorbeeld het feit dat een wonde gehecht is of een wrat bestond. Ook bij labotesten weet de mutualiteit, door de rekening van het labo aan de mutualiteit, welke labotesten bij u gebeurd zijn (maar de uitslag kennen ze niet). Dit alles was vroeger ook zo op de papieren prestatie-attesten voor terugbetaling. het is noodzakelijk voor terugbetaling. Uitzonderlijk vragen patiënten dat dit niet gebeurt, ze betalen de zorgen zelf cash zonder de minste administratie naar hun thuisadres of mutualiteit. U hebt het recht dit te vragen.
Wanneer nodig kan deze informatie gaan naar een andere verzekering dan uw mutualiteit, als deze verantwoordelijk is voor de betalingen (bijvoorbeeld hospitalisatieverzekering).
Uitzonderlijk maken wij aan een verzekering of overheid gezondheidsinformatie over:
a. enkel wanneer u dit vraagt:
-bij verzekeringen voor hospitalisatie, reisannulatie, betaling remgeld, arbeidsongeschiktheid (ook door de mutualiteit): meestal schriftelijk en met u meegegeven.
-aan de FOD sociale zaken bij een verzoek voor een uitkering: meestal via het medisch programma in versleutelde boodschappen die elektronisch worden overgemaakt.
b. Wanneer dit door de wetgeving geëist (gevorderd) wordt:
-labotesten van sommige besmettelijke ziekten Covid19, mazelen, hersenvliesontsteking,...
Binnen de opvolging van epiudemieën worden deze uitslagen, meestal rechtstreeks door het labo, overgemaakt aan de overheid (meestal het departement Zorg van de Vlaamse Gemeenschap). In sommige gevallen zullen die een inspecteur doen bellen naar de huisarts om aanvullende medische en sociale gegevens over de patiënt te vernemen. Dit gebeurt met alle deontologische voorzichtigheid en enkel om de epidemie beter te beheersen.
-Dossier-opeising : bij vermoeden van criminele feiten of fraude.
Dit is uiteraard extreem zeldzaam. Bij de meeste huisartsen valt een dossier-opeising door het gerecht of door het RIZIV gemiddeld maar 1-2x voor in tien jaar (1 dossier van de duizenden aanwezige dossiers, bijvoorbeeld bij een niet-natuurlijk overlijden) of nog minder. Dit extreem zeldzaam bevel kan komen van het gerecht of van het Rijksinstituut voor Ziekte-en Invaliditeits-Verzekering (RIZIV) (een soort koepel boven de mutualiteiten).
Identiteitskaarten
Een recent ingelezen identiteitskaart is vereist om een voorschrift en connecties met andere artsen te maken. Bij dit inlezen kopiëren wij uw adresgegevens, foto, rijksregister nummer. Hiermee worden ook uw mutualiteitsgegevens (onmiddellijk) voor ons beschikbaar (via de kruispuntbank).
Wanneer wij niet beschikken over de huidige electronische identiteitskaart, werken bepaalde functies niet (zoals zelf binnenhalen van ziekenhuisgegevens, aanmaken of verlengen van een globaal medisch dossier). Dit is ook zo bij aangifte van verlies van een E-ID, bij buitenlandse E-ID's en kort na aangifte van overlijden van de patiënt.
Verslagen van huisartsen van wacht
De huisarts van wacht die een patiënt ziet, maakt een verslag in een specifiek programma (Mediris) dat ook werkt met versleutelde boodschappen. Hiermee wordt het verslag verzonden naar de eigen huisarts, waar het bewaard wordt in het elektronisch dossier als "inkomende brief".
Voorschriften en therapieschema
Voorschriften in de cloud ("op de E-ID" ) zetten of op papier klaarleggen op verzoek aan telefoon of op mail zijn niet mogelijk; een voorschrift vereist dat de arts bepaalt of de medicatie moet/kan/Mag doorgezet worden, in een consultatie. Enkel correcties zijn mogelijk na een recent bezoek (< 1 maand).
Bereid uw vraag naar voorschriften voor, voor u op raadpleging komt, dat is de beste oplossing voor de twee kanten. Wat langere lijsten maakt u zo mogelijk alfabetisch, dit maakt snellere vergelijking mogelijk met dossiergegevens.
Sinds 2024 zien artsen binnen hun programma ook voorschriften van andere artsen (maar niet hun naam), en ook of eerdere voorschriften effectief afgehaald zijn in de apotheek, of niet (maar niet de datum).
Elektronische voorschriften zijn drie maand geldig (indien tweemaal exact hetzelfde is voorgeschreven: zes maand voor het tweede. Analoog 9 maand voor het eventuele derde, 12 maand voor het eventuele vierde). De meeste voorschriften vereisen uiteraard tussentijdse raadplegingen om te zien of hetzelfde medicament voor u het juiste blijft. Het is de plicht van de arts, om een voorschrift daaraan aan te passen (niet langer voor te schrijven dan tegen de datum van een noodzakelijke controle-raadpleging).
Uw 'medicatieschema' (wanneer u wat inneemt) wordt aangepast en beveiligd online gezet (op COZO) bij elk nieuw voorschrift. Houd ons zonodig op de hoogte (bij voorkeur op raadpleging) van voorschriften die u tussentijds elders verkregen hebt of wanneer u medicatie stopt. Het therapieschema wordt pas aangepast na bewerken door de arts (dit gaat niet automatisch bij externe voorschriften). U mag steeds een uitprint vragen van dit schema als overzicht voor uzelf, familie die u helpt of verpleging. Wanneer u vaststelt dat het niet klopt, of niet duidelijk is, meldt u dit best aan onze verpleging of artsen (eventueel in gesprek met de verpleging na afspraak).
Wat is een elektronisch voorschrift van medicatie en wat gebeurt er mee ?
Alle voorschriften voor medicatie die wij maken met een computer zijn electronisch. U ontvangt wanneer u wil een papieren versie, en tegelijk gaat de inhoud naar computers "op niveau van België" (het RIZIV). Deze boodschap kan opgehaald worden door de apotheker die uw identiteitskaart heeft ingelezen en is niet zichtbaar voor anderen. Een elektronisch voorschrift kan niet verzonden worden over gewone mail, dus ook niet naar uzelf. Als het voorschrift elektronisch gemaakt wordt, kan u zonder papier naar de apotheker (na de raadpleging of het huisbezoek). De cloud-applicatie van de overheid valt soms eens kort uit (in 2025 vaak een paar keer 10-15 minuten per maand), soms ook even internet: op dat moment geven wij papieren voorschriften mee die wel aan de apotheker moeten getoond worden.
Welke informatie gaat naar paramedici, psychologen en door de patiënt gekozen 'leveranciers'?
Voorschriften voor (thuis-)verpleging, kiné, ergo, logo
Overmaken en verkrijgen van dossiers aan/van een andere huisarts
De technische mogelijkheden (zie hoger o.a. de tekst "via een ziekenhuisdossier") laten toe dat -na het inlezen van uw identiteitskaart- wij veel informatie snel kunnen inlezen in een nieuw dossier.
Wanneer u, bijvoorbeeld na het verhuizen, een ander huisarts hebt, kan dit ook zo. Daarnaast kan uw dossier op uw verzoek elektronisch worden overgemaakt van/aan uw vorige/nieuwe huisarts. Dit gebeurt op de beveiligde manier van het programma Care Connect (of aanverwant) en E-health.
Technische uitleg en wettelijke nota:
Data protection officer is dr. Luc Deprost.
Het medisch programma Care Connect slaat de dossiergegevens op in servers in de cloud die volledig geencrypteerd zijn. Ook andere documenten (bijvoorbeeld ingescande documenten, cardiograms, foto's van een huidprobleem, spirometrie) worden opgeslagen in dit programma. Onze servers zijn hoog beveiligd tegen gegevensverlies en cyber attack. Labo-aanvragen worden eveneens via care connect elektronisch naar het labo gecommuniceerd, dus in geëncrypteerde boodschappen. Uitzonderlijk worden papieren met de patiënt of met het staal wordt meegegeven (bijvoorbeeld een labo-voorschrift van een dr-specialist). Ditzelfde geldt voor elektronische verwijsbrieven en voorschriften.
Op al onze computers, zowel de vaste als de draagbare, kan men maar inloggen met pincodes voor de computer en een aparte voor het medisch programma. De pincodes worden frequent gecontroleerd en aangepast waarbij onze identiteitskaart en een SMS-code naar onze GSM vereist is. Diefstal van gegevens door diefstal of verlies van een computer kan op die manier bijna onmogelijk leiden tot inzage van uw gegevens door derden.
Wanneer u vragen hebt over deze informatie, stel ze gerust aan uw huisarts.
Cookieverklaring
1. COOKIES
Een cookie is een klein tekstbestand dat op de harde schijf van jouw computer of mobiel apparaat wordt geplaatst wanneer je een website bezoekt. De cookie wordt op jouw apparaat geplaatst door de website zelf ('first party cookies') of door partners van de website ('third party cookies'). De cookie herkent jouw apparaat aan de hand van een uniek identificatienummer wanneer je terugkeert naar de website en verzamelt informatie over jouw surfgedrag.
Er bestaan verschillende types cookies. We onderscheiden volgende cookies naargelang hun doeleinden: er zijn essentiële of strikt noodzakelijke cookies en niet-essentiële cookies (functionele, analytische en targeting cookies).
De Belgische Wet betreffende de elektronische communicatie van 13 juni 2005 bevat enkele bepalingen rond cookies en het gebruik ervan op websites. De wet is een omzetting van de Europese e-Privacyrichtlijn, wat betekent dat de cookiewetgeving verschillend kan geïmplementeerd worden in andere Europese lidstaten.
2. DOEL EN NUT VAN COOKIES
Door de website te bezoeken kan er akkoord gegaan worden met het plaatsen van cookies. Cookies helpen om jouw bezoek aan de website te optimaliseren en om jou een optimale gebruikerservaring te bieden. Het staat je echter vrij om cookies te allen tijde te verwijderen of te beperken door jouw browserinstellingen te wijzigen (zie 'Beheer van cookies').
Het uitschakelen van cookies kan een invloed hebben op het functioneren van de website. Sommige functies van de site kunnen beperkt of niet toegankelijk zijn. Als je besluit om cookies uit te schakelen, kunnen wij jou geen vlot en optimaal bezoek aan onze website garanderen.
3. SOORTEN COOKIES GEBRUIKT DOOR DEZE WEBSITE
We onderscheiden volgende types cookies:
- Strikt noodzakelijke cookies:
Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die door jou zijn gesteld, zoals het instellen van jouw privacy voorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. - Niet-essentiële cookies:
Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk voor het functioneren van de website, maar helpen ons wel om een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.- Functionele cookies:
Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden. Ze kunnen worden ingesteld door ons of door externe providers wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's. - Analytische cookies:
Met deze cookies kunnen we bezoeken en traffic bijhouden, zodat we de prestaties van onze site kunnen meten en verbeteren. Ze helpen ons te weten welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de site verplaatsen. - Targeting cookies:
Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze site worden ingesteld. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere sites te laten zien.
- Functionele cookies:
Wij gebruiken enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken en die onze diensten op hun website adverteren.
First Party Cookies:
Naam cookie | Type cookie | Bewaarduur |
CookieConsentSettings | Functionele cookie | 1 jaar |
Third Party Cookies:
Naam cookie | Type cookie | Bewaarduur |
_ga | Analytische cookie | 2 jaar |
_gid | Analytische cookie | 1 dag |
_gat | Analytische cookie | 1 dag |
4. BEHEER VAN DE COOKIES
Zorg ervoor dat cookies zijn ingeschakeld in jouw webbrowser. Als je onze website wil raadplegen, raden wij jou aan om cookies in te schakelen. Het staat je echter vrij om cookies desgewenst uit te schakelen via de instellingen van jouw browser.
Om cookies in of uit te schakelen, moet je jouw browserinstellingen wijzigen (via het tabblad 'Voorkeuren' of 'Opties'). De volgende koppelingen geven meer informatie over hoe je cookies kunt beheren. Je kunt ook het tabblad 'Help' van jouw browser raadplegen.
- Cookies verwijderen en beheren in Chrome
- Cookies verwijderen en beheren in Firefox
- Cookies verwijderen en beheren in Safari
- Cookies verwijderen en beheren in Edge
- Cookies verwijderen en beheren in Internet Explorer
5. RECHTEN VAN DE BEZOEKERS
Aangezien cookies een verwerking van persoonsgegevens kunnen uitmaken, heb je als betrokkene recht op de rechtmatige en veilige verwerking van de persoonsgegevens. Meer informatie over de manier waarop wij jouw persoonsgegevens verzamelen en verwerken, alsook over jouw rechten, kan je vinden in onze Privacyverklaring "uw medische gegevens en GDPR".
6. CONTACT
Mocht je na het lezen van deze Cookieverklaring toch nog vragen of opmerkingen rond cookies hebben, kan je steeds contact opnemen.